PERMULAAN SEBUAH LAGI PERJUANGAN

Saya memohon maaf kepada pembaca setia blog saya kerana terlewat untuk mengemaskinikan tulisan saya. Selepas keputusan mahkamah semalam, saya bertemu dengan pemimpin-pemimpin, para peguam serta rakan-rakan untuk membincangkan tindakan kami seterusnya.

Seperti yang saya nyatakan dalam kenyataan ringkas akhbar, saya menerima keputusan mahkamah dengan hati dan fikiran yang terbuka, tanpa mempersoalkan keputusan itu.

Keputusan itu membuktikan mahkamah adil dalam melaksanakan tanggungjawab perundangan, dan sekali gus menolak persepsi yang diada-adakan oleh Pakatan Pembangkang.

Bagaimanapun saya dan rakan-rakan akan meneruskan perjuangan kami menegakkan keadilan dan membela rakyat. Ini adalah tradisi dan intipati perjuangan Barisan Nasional.

Menegakkan kebenaran bukanlah satu tanggungjawab yang mudah. Ia memerlukan pengorbanan dan kegigihan.

Nelson Mandela misalnya mengorbankan kebebasannya selama 27 tahun demi membebaskan rakyat Afrika Selatan dari cengkaman “apartheid”.

Mahatma Ghandi pula mengorbankan nyawanya untuk memastikan kemerdekaan India serta rakyatnya dapat hidup aman tanpa sempadan kasta dan agama.

Perjuangan menegakkan keberanian ini memerlukan “keberanian”. Mandela pernah berkata : “Saya mempelajari bahawa keberanian bukanlah bermakna tidak punya perasaan takut, tetapi Berjaya mengatasinya. Mereka yang berani bukanlah mereka yang tidak punya perasaan takut tetapi mereka yang mampu menakluki rasa takut itu. (I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. )

Jika dibandingkan dengan dua tokoh yang disebutkan tadi, perjuangan dan pengorbanan yang saya serta rakan-rakan lalui tidaklah seteruk mereka. Sekurang-kurangnya saya tidak hilang kebebasan atau disakiti untuk menegakkan kebenaran.

Saya hanya menempuhi persepsi umum yang negatif seperti yang dilemparkan oleh pakatan pembangkang termasuk Menteri Besar Dato’ Seri Nizar Jamaluddin serta orang-orang kanannya.

Tuduhan terbaru ialah penggunaan bomoh yang saya rasakan amat serius kerana ia melibatkan perbuatan syirik. Ini adalah antara taktik politik kebencian (politics of hatred) yang digunakan oleh mereka supaya rakyat membenci Barisan Nasional.

Tetapi taktik seperti ini bukanlah budaya Barisan Nasional.

Memetik kata Martin Luther King Jr, kegelapan tidak akan mengatasi kegelapan. Kebencian tidak akan menghapuskan kebencian, hanya kasih sayang mampu mengubahnya. (Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that.)

Pada saya kehilangan jawatan Menteri Besar tidak akan mengurangkan semangat juang saya untuk menegakkan kebenaran. Jika Nizar dan rakan-rakannya yang kini mula bermaharaja-lela dan rakus kuasa (termasuk memasuki pejabat Menteri Besar seawal 7.15 pagi pada 12 Mei), menyangka keputusan mahkamah itu akan mengurangkan semangat juang saya maka mereka sudah tersilap baca.

Perjuangan menegakkan kebenaran tidak perlu pada jawatan.

Bagaimanapun saya akui adalah sukar untuk menukarkan persepsi penyokong mereka tentang saya dan Barisan Nasional. Ceramah-ceramah, laman-laman portal, serta akhbar milik pembangkang berjaya memberikan imej negatif terhadap kami.

Tidak hairanlah ada golongan yang percaya dengan tuduhan mereka kononnya adun-adun Barisan Nasional memulakan kekecohan dalam dewan undangan negeri pada 7 Mei lepas.

Bekas speaker V. SIvakumar pula seperti “buta undang-undang” mendakwa keputusan mahkamah tinggi semalam, mengatasi keputusan mahkamah Persekutuan yang mengistiharkan penggantungan saya serta enam exco sebagai tidak sah.

Padahal, Mahkamah Persekutuan mengatasi keputusan mahkamah Tinggi. Ini adalah antara contoh manipulasi yang dibuat oleh pakatan pembangkang.

Mereka hanya menerima keputusan undang-undang yang menyebelahi mereka dan menolak keputusan yang tidak bersama mereka. Inilah "selective justice" yang diamalkan oleh pembangkang.

Saya tidak akan mencerca dan menjaja keputusan Mahkamah Tinggi seperti yang dilakukan oleh Nizar dan Ngeh dalam ceramah-ceramah mereka apabila keputusan-keputusan Mahkamah Persekutuan tidak menyebelahi mereka.

Saya tidak dapat membayangkan betapa rakusnya mereka apabila Nizar disahkan semula sebagai Menteri Besar. Kerakusan mereka di dalam dewan tempohari mencerminkan kerakusan yang akan dilakukan sebaik sahaja Nizar menduduki kerusi Menteri Besar.

Salam Perjuangan.

77 comments:

Tokapi May 12, 2009 at 11:10 AM  

Salam Perjuangan.

Kepada Dr Zambry, usahlah berasa kecewa atau bersedih hati. Apa yang penting ialah kita menghormati keputusan Mahkamah tersebut. Sebagai rakyat biasa dan penyokong UMNO/BN, sedetik pun tidak terasa di hati untuk merusuh apatah lagi menganggu ketenteraman awam dengan cara menghalang lalu lintas dan sebagainya.

Andai kata Sultan memperkenankan DUN Perak dibubarkan sekalipun, selepas melalui usul undi tak percaya kepada MB Nizar di DUN kelak, usahlah gusar dan gentar. Kita akan terus berjuang demi agama bangsa dan negara.

Sesungguhnya wajah pembangkang yang hipokrit telah terpapar sejak kebelakangan ini. Bermula daripada drama 16 September menjurus kepada krisis di Perak, sudah beberapa kali kita dilihatkan perangai mereka yang sanggup memanipulasi apa jua keadaan demi kepentingan politik mereka sendiri.

Biarkanlah mereka.. cumanya, selepas ini kita harus berhati-hati dan tidak tergopoh gapah dalam melaksanakan strategi. Sesungguhnya kita hanya merancang, Allah jua menentukan.

Akhir kata, sepotong ayat Al-Quran untuk renungan kita semua..

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Ali-Imraan, ayat 26)Wassalam..

Kerja Kosong Kerajaan May 12, 2009 at 11:11 AM  

terima la..h dengan hati terbuka....kebenaran tetap akan terselah walaupun...disembunyikan.....ingat..perancangan Allah mengatasi perancangan manusia...

Anonymous May 12, 2009 at 11:22 AM  

Salam Dato Seri, saya bersyukur dato seri amat bersabar dalam perkara ini. begitulah juga diharap dato seri dapat menasihati semua warga BN di perak supaya bertenang dan bersabar. Kita akan menang akhirnya, percayalah.

Anonymous May 12, 2009 at 11:54 AM  

Salam saudaraku DS Zamry,

sesungguhnya allah sentiasa bersama org sabar. saya tak pernah perlekehkan perjuangan org2 yg ikhlas untuk agama dan bangsa. seumur hidup saya dilalui hasil dari jasa2 pemimpin terdahulu. saya sentiasa bersama DS diwaktu susah dan senang. semalaman kami di pejabat bermurung semacam tidak percaya akan keputusan semalam. tetapi yg kalah tidak kalah dan yg menang tidak menang..rakan2 pembangkang tidak mampu utk meraikan nya semalam dek termakan cacian sendiri. meludah kelangit semalam jatuh kemuka sendiri.

seorang pun tak berani komen pasal sistem kehakiman negara.mmg dasar pengecut dengan selective justice mereka.

salam dari KL.

zaini

arin2772 May 12, 2009 at 12:16 PM  

SALAM DATO' SERI,
SAYA SEBAGAI ANAK PERAK MERASAKAN SEDIH DENGAN APA YANG BERLAKU SEKARANG NI. TAPI HARAPAN SAYA AGAR DATO' TABAH KAN HATI DAN TERUSKAN PERJUANGAN MENENTANG KOMUNIS MODEN HARAM JADAH TU. SAYA HARAP KALI INI DYMM SULTAN TAK BERGANJAK DARI KEPUTUSAN ASAL UNTUK TIDAK BUBAR DUN. ADAKAN SIDANG TERGEMPAR DEWAN DAN BUAT UNDI TAK PECAYA TERHADAP NIZAR. MENANG 6 KERUSI NAK TUNJUK LAGAK. SOMBONG DAN BONGKAK SI NIZAR NI. LEPAS NI KALAU NIZAR TETAP KALAH SAYA CADANGKAN TUANKU BUANG NEGERI SI PENDERHAKA PEROSAK KEHARMONIAN NEGERI PERAK TERCINTA....

Anonymous May 12, 2009 at 12:49 PM  

berape lama depa boleh bertahan dr...

Mandailing Rangkuti May 12, 2009 at 12:59 PM  

Salam DS.

Pada pengamatan saya sebenarnya Nizar bukannya mencabar DS tetapi mencabar Baginda Sultan.Baginda Sultan yang mekantik DS dan bukannya DS sendiri yang melantik diri DS. Ini kes "PUKUL ANAK SINDIR MENANTU, PUKUL DS SINDIR TUANKU". Nizar ingin mengatakan bahawa apa yang diputuskan oleh Tuanku adalah salah belaka.

Kalau orang MELAYU sebegini boleh mencabar Tuanku dimahkamah, jenis MELAYU apakah Nizar ini.

Dengan itu kita mesti lawan dia habis-habisan!Kalau tidak dapat diKUBURKAN dia, sekurang-kurangnya kita cincang dia halus-halus dan campakan ke dalam kandang KHINZIR!

Anonymous May 12, 2009 at 12:59 PM  

ASWT YB Dato Seri,

ALHAMDULILLAH DAN TAHNIAH kerana KEIMANAN, KESABARAN dan KETAKWAAN lebih menguasai diri dan fikiran dari EMOSI.
INSYAALLAH YB DATO SERI di pehak yang benar akan beroleh kemenangan.

YA ALLAH KAU RAHMATILAH INSAN MULIA INI DAN PERJUANGANNYA

AMIN.

anak jati perak di KL May 12, 2009 at 1:27 PM  

semoga kembali bekerja untuk rakyat.. saya tetap akan menyokong BN di perak. tanah saya tidak akan digadaikan untuk kepentingan politik singkat (kuasa).

keep up the fight for justice.

Wong Pencen May 12, 2009 at 1:31 PM  

Mungkin benar akan adanya persamaan antara Dr Zambry dengan Nelson Mandela dan Ghandi namun ada juga perbezaan yang ketara.

Nelson Mandela dan Gandhi memenangi kedudukan mereka bermula dengan sokongan rakyat (pengikut dari golongan orang ramai) sedangkan Dr Zambry mendapat kedudukan dengan sokongan sebahagian Ahli Dewan Undangan Negeri, yang bilangannya jauh lebih kecil berbanding bilangan rakyat Perak keseluruhannya.

Buat masa ini, saya kira adalah wajar sekiranya Dr Zambry membuat sedikit perubahan dalam profil Dr Zambry dan tidak menggunakan ungkapan 'Menteri Besar Perak Ke-11' kerana sehingga kini Perak hanya ada 10 Menteri Besar.

mm May 12, 2009 at 1:49 PM  

Teruskan perjuangan Dato Seri, InsyaALLAH kebenaran akan tetap terserlah jua....

Anonymous May 12, 2009 at 1:54 PM  

when brave and outspoken people (Just like yourself) share opinions that might be contrary to yours, i think its only fair that you give them the 'freeedom' of speech and actually post these comments.

If you don't you become the very thing you despise: an inhibitor of Democracy. Think about it...

Bawal May 12, 2009 at 1:55 PM  

Dato'

Jangan berputus asa. Ini sememangnye asam garam politik terutama kalau berpolitik dengan orang yg tak budiman(gentleman).

Harap berusaha dengan lebih lagi dan juga yang paling penting ialah PRU yg akan datang.

parpukaripuli May 12, 2009 at 2:23 PM  

Salam Dato' Seri....

Kesabaran dan pemikiran yang cerdas harus di adun untuk dijadikan senjata dalam mencapai matlamat kejayaan dalam sebuah perjuangan....


Salam hormat...
Tok Ayah

Camar Senja May 12, 2009 at 2:42 PM  

Semoga rakyat Perak dan Malaysia akan sedar, betapa rakusnya Pakatan Rakyat, dan saya bersetuju dengan Datuk Seri, jika keputusan mahkamah tidak memihak kepada mereka, mereka akan canangkan sistem kehakiman di manipulasi, dan jika mereka berjaya, di situlah keadilan.. beginilah sikap double standard Pakatan Rakyat..

Anonymous May 12, 2009 at 3:35 PM  

Dato Seri
Setahu saya perjuangan Mahatma Gandhi dan Nelson Mandela merupakan perjuangan yg suci melalui liku2 yg teramat perit.Mandela misalnya merupakan org yg paling lama merengkuk dlm penjara.Sanggupkah Dato Seri melalui liku2 sebegini?

Anonymous May 12, 2009 at 4:19 PM  

asskm.

saya adalah rakyat perak yg setia dgn kerajaan BN. bagi saya pembangkang hanyalah mahukan populariti dari membela nasib rakyat. saya sama sekali tidak yakin akan perjuangan mereka, yang hanya bagaikan 'kahwin kontrak'. pas dan pkr yg terdiri dari org islam dan melayu seakan mahu perjudikan nasib org islam dan orang melayu. jika melayu di bawah pakatan rakyat maka bertambah layulah melayu itu sendiri.akhirnya, orang melayu ditindas dan ditekan.dato nizar hanyalah boneka kepada DAP...
saya berharap BN khususnya UMNO akan mencapai kejayaan di tanah air saya sendiri, Negeri Perak.
Institusi kesultanan di junjung, Rakyat diutamakan, prestasi di tingkatkan..

kami akan bersama Dato Dr Zambry.

wassalam...

mohamad rodzi / rnz1983@yahoo.com

Cikgu May 12, 2009 at 6:42 PM  

The courageous cry of a single individual standing up for justice lights a torch in the heart of thousands, and changes the course of human history.

Dato' Seri,

Fight courageously for what is right!

Anonymous May 12, 2009 at 6:56 PM  

Salam Dr,

Setiap tindakan ada balasan. Ada kalanya ia tempias kembali ke diri sendiri. Sebagai ahli UMNO, saya memohon untuk dipertimbangkan semua tindakan Dato Dr agar ianya tidak memakan diri di masa depan/jangka masa panjang. Fikir-fikirkanlah...

Parpu Kari May 12, 2009 at 7:51 PM  

Well said Dato Seri! We the Perak people will always behind you Dato Seri!

Hidup Dato Seri Dr Zambry! Allah sentiasa bersama orang-orang yang benar!

xiiinam May 12, 2009 at 8:04 PM  

Assalamualaikum Dato' Seri;
Saya hanya seorang Guru Sejarah...
Yang saban hari cuba memahamkan anak-anak didik saya...
Apa itu Institusi Raja...
Apa itu undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri...
Apa itu Keluhuran Perlembagaan...
Apa itu Demokrasi Berparlimen...



...namun fenomena yang berlaku di negeri saya ini, amat mengesalkan...

...dan memalukan. Sungguh!!!

Sebagai rakyat kecil, saya doakan yang terbaik untuk Perak Darul Ridzuan....

....dan terus menyokong Dato' Seri, meski hanya sekadar dengan doa...

Dari saya;
Rakyat Kecil yang sentiasa Menjunjung Kasih ke atas Duli Paduka Seri Tuanku Sultan Azlan Shah.

Pemuda UMNO Permatang Pauh May 12, 2009 at 8:09 PM  

Undang-undang dijunjung tinggi bukti manusia bertamadun.Teruskan perjuangan YAB.

Parpu Kari May 12, 2009 at 8:22 PM  

KAMI RAKYAT PERAK TIDAK SETUJU KALAU DUN DIBUBARKAN DATO SERI, KAMI TAK MAHU WANG RAKYAT DIBAZIRKAN SEMATA-MATA NAK MENGEMBIRAKAN SESTENGAH PIHAK YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB!

KAMI MAHU DATO SERI UNTUK MENJAGA DAN MENAIKKAN EKONOMI NEGERI PERAK!

KEPADA RAKYAT NEGERI PERAK, MARILAH KITA SAMA-SAMA MEMBANTU MB ZAMBRY INI DALAM MENJALANKAN TUGAS BELIAU!

Anonymous May 12, 2009 at 8:30 PM  

PAS curiga keputusan Mahkamah Rayuan
Irwan Muhammad Zain
Tue | May 12, 09 | 3:04:17 pm MYT

KUALA LUMPUR, 12 Mei (Hrkh) - Keputusan Mahkamah Rayuan hari ini yang membenarkan permohonan Dato' Seri Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam dikhuatiri dipengaruhi kepentingan politik Barisan Nasional (BN).
Iklan




Ketua Penerangan PAS, Dato' Mahfuz Omar dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily sebentar tadi menegaskan, PAS sentiasa menghormati keputusan mahkamah namun dalam masa yang sama juga khuatir keputusan tersebut dipengaruhi pihak tertentu untuk kepentingan politik mereka.

Mahfuz menegaskan keputusan Mahkamah Rayuan itu dibimbangi diputuskan bagi membolehkan Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak dibubarkan di bawah pemerintahan BN.

"Kita melihat keputusan ini dibuat bagi membolehkan Zambry kembali menjadi Menteri Besar dan seterusnya mereka akan memohon untuk dibubarkan Dun.

"Jika Dun dibubarkan, BN akan menjadi kerajaan sementara dalam tempoh tersebut dan inilah yang dimahukan oleh mereka supaya sebarang keputusan atau peruntukan dapat dikawal oleh mereka," tegas Mahfuz.

Beliau juga menegaskan keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Rayuan itu tidak menyelesaikan kemelut di Perak sebaliknya menambahkan kerumitan dan kebuntuan serta keresahan rakyat Perak.

Hakim Mahkamah Rayuan, Dato' Ramly Mohd Ali tegas Mahfuz sepatutnya mempertimbangkan situasi persekitaran dan tidak hanya membuat keputusan berdasarkan undang-undang semata-mata.

"Hakim sepatutnya mengambil kira keresahan rakyat Perak yang mengharapkan penyelesaian total dapat segera dilaksanakan," tegas beliau.

Justeru, PAS tegas Mahfuz mendesak jika pembubaran Dun dilakukan dalam tmpoh terdekat, kerajaan sementara yang mentadbir Perak dalam tempoh tersebut hendaklah diwakili oleh Pakatan Rakyat dan BN.

Hari ini Mahkamah Rayuan membenarkan permohonan Dato' Seri Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang mengisytiharkan Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah.

Penangguhan keputusan mahkamah itu diberikan sementara menunggu selesai rayuan yang dikemukakan oleh Zambry berhubung perkara tersebut.

Beliau memfailkan rayuan tersebut pagi tadi dan akan didengar secepat mungkin.

Selepas keputusan dibuat pada kira-kira jam 1 tengah hari, peguam Umno, Hafarizam Harun menggesa Nizar supaya mengosongkan pejabat menteri besar untuk memboleh Zambry kembali bertugas.

Manakala peguam Sulaiman Abdullah yang mewakili Nizar berkata menunggu arahan daripada anak guamnya mengenai langkah seterusnya.

Keputusan mahkamah pagi ini sekali lagi meletakkan situasi politik di Perak dalam keadaan tidak menentu dengan BN dan Pakatan Rakyat masing-masing berentap untuk menjadi menteri besar.

Hakim Dato' Ramly Mohd Ali mendengar permohonan Zambry untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi semalam.

Peguam Zambry berhujah bahawa penangguhan keputusan mahkamah semalam adalah penting untuk menghalang Nizar daripada mendapatkan perkenan Sultan Perak untuk membubarkan Dun.

Peguam utamanya, Cecil Abrahim berkata, jika pembubaran tersebut diperkenankan, maka rayuan Zambry akan merupakan satu akademik sahaja.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail turut menyokongnya. Beliau juga berhujah bahawa penggantungan setiausaha kerajaan negeri dan penasihat undang-undang negeri Perak oleh Nizar malam tadi adalah tidak sah kerana ia merupakan pelantikan Kerajaan Pusat. - mns_

MAKLUMAT DARI HARAKAHDAILY.NET..
Pelik giler dgn PR ni.. Semua tak betul.. Depa ni sebenaqnya manusia ka hapa... Org lain mesti salah punya.. Depa ja betui... PODAH!!!

The Infinity May 12, 2009 at 8:50 PM  

Salam Perjuangan Dato Seri

Tahniah atas kesabaran Dato Seri dengan keputusan mahkamah kemalrin dan hari ini

Semoga Dato Seri terus mara berjuang demi rakyat Perak dan memartabatkan institusi raja yang tercalar teruk akibat digasak dan difitnah pakatan pembangkang.

Ahli Umno May 12, 2009 at 8:52 PM  

Assalamualaikum Dr Zambry,

Saya amat menyanjung tinggi sikap Dr yang amat berkeperibadian tinggi dan amat tenang dan sabar dalam menghadapi dugaan demi dugaan yang mendatang.semua ini ujian dari Allah S.W.T kita terima dengan redha ketentuan ini.Saya pemuda Umno Batu Kurau menyokong penuh kepimpinan Dr Zambry dalam memimpin BN di Perak.Semoga dugaan dan cabaran ini dapat di atasi secepat mungkin.sudah cukup rakyat Perak berterusan berpolitik.Terus terang saya nyatakan bahawa saya lebih selesa BN memerintah daripada PR memerintah bukan wang ringgit yang di harapkan tapi keperihatinan kerajaan pada rakyat yang amat kami inginkan.Walau seribu kali di beri peluang untuk Pilihan Raya saya tetap akan memberikan sokongan yang padu kepada BN.Akhirkata dari saya Hidup Umno Hidup BN Hidup Dr Zambry.Berjuanglah bukan demi jawatan dan pangkat bukan demi nama dan pingat tapi demi kepentingan kami rakyat Perak.Salam Perjuangan dari Batu Kurau, Perak.

Anonymous May 12, 2009 at 9:06 PM  

oh ya..selamat berjuang demi agama, bangsa dan negara...

Buragas Alam May 12, 2009 at 9:09 PM  

Assalamulaikum w.r.h DS Zambry,

Syukur kehadrat Allah SWT, DS sabar menghadapi dugaan ini. Walau apa pon keputusan Paduka Sultan, saya yakin BN/UMNO tetap kuat malah akan menjadi lebih jitu dan kebal.

26 juta rakyat Malaysia menjadi saksi akan peristiwa 7 Mei. Rata2nya tersinggung dgn kebiadapan pihak pembangkang terhadap Sultan Perak.

Saya berharap peristiwa begini dapat meniup semangat DS. Berpeganglah pada Piagam Madinah.Konsep keadilan sejagat utk semua kaum seperti yang dilakukan oleh BN/UMNO. Kita Islam berpaut pada budaya kita iaitu MELAYU. Kita bukanlah Islam yang 'KEARABAN' seperti PAS yang melaung takbir tanpa tujuan.

Walaupon saya org luar namun demi melayu dan tanah air saya, saya tetap berharap faktor kejujuran dalam mentadbir negeri dgn lebih humanis dan mesra akan menjadi faktor kejayaan DS. Insyaalah!

Akhir kata 'Berpeganglah pada Piagam Madinah'.

Anonymous May 12, 2009 at 11:10 PM  

Dear Dr. Zambry,

Great entry. Keep up the spirit. After all, lost of a battle does not mean that we are losing the war. May the fight lives on!

jaflam May 12, 2009 at 11:58 PM  

Salam Dr,
Pejuangan membawa kebenaran tidak pernah kalah walaupun menuntut seribu pengorbanan.

Kemaskan saf dan teruskan perjuangan.

Fariz Abdullah @Francis May 13, 2009 at 12:21 AM  

It is interesting to read what Ku Li wrote. My take is this, everyone has their own opinion, be it BN, PR, High court, Federal court, Court of Appeal, but did anyone actually listen to the PEOPLE of Perak?
Ultimately, like it or not the people of Perak will have the democratic rights to their own Government -by the people, for the people and with the people. To resolve this (crisis) in the most democratic manner is to let the people of Perak to decide who they want as their government -for all you know -BN might win. My opinion is this -WHOEVER makes the FIRST MOVE will WIN. That is whoever makes the announcement FIRST (to let the people to decide)stands a good chance to win back the heart of Perakians.
As muslims we belived that the more we give, the more Allah will repay our deeds. When you go by the Quran, you can never be wrong.
Winning at election is one thing, but knowing that YOU are doing the RIGHT thing -is a whole new meaning of in the name of Allah.
InsyaAllah
Fariz Abdullah@Tan

kaseh May 13, 2009 at 8:56 AM  

Assalamualaikum dato....Taniah sekali lagi kerana dato maih menjadi MB PERAK...walaupon saya bukan anak kelahiran perak tetapi saya sering mengikuti perkembangan yang berlaku disana.....kata-kata saya perjuangan umno belom selesai moto saya TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA, TAKKAN UMNO HILANG DIMATA...TAHNIAH SEKALI KAMI MENYOKONG DATO SEPENUHNYA

Anonymous May 13, 2009 at 10:55 AM  

Dato' Seri jangan risau, kami tetap bersolat hajat mahukan kebenaran mengatasi kepalsuan. Kami memulangkan segalanya pada Allah. Dalam solat hajat kami, kami minta kesejahteraan kepada rakyat Perak khususnya dan rakyat Malaysia amnya. Ini kerana pemerintahan atas muka bumi adalah keizinan Allah s.w.t yang maha adil. Dia adalah raja segala raja. Dalam solat kami, kami buat secara khusus dengan zikir-zikir hebat untuk mendekatkan doa kami ke hadrat arasy Allah.

Saya harap Dato' Seri berterusan bermunajat, bersolat malam, berdoa dan menharapkan redha Allah s.w.t. Janganlah risau, Allah akan berikan ganjaran atas usaha kita. Bersolat malam dapat meninggikan kemuliaan kita dan membuka pintu langit bagi doa-doa kita sampai ke hadrat yang Esa. Ingatlah, doa sebagai senjata umat Islam. Amin.

Loy Ipoh May 13, 2009 at 12:39 PM  

Assalammualaikum DS Dr Zambry,Pendekar Melayu!

Syabas DS Dr Zambry kerana DS bkn sahaja seorang pejuang Melayu yg berani,malah berilmu dan bijaksana.Saya begitu menyenangi sikap DS yang menerima keputusan mahkamah dengan hati terbuka dan tidak bertindak melampaui lunas undang2.Tahniah dan Terima Kasih kerana terus membela nasib rakyat Perak khususnya Orang Melayu di sini.Di bawah saya selitkan artikel yang saya petik dr HarakahDaily, untuk tatapan kita bersama..

"Malah keputusan mahkamah pada 11 Mei hanya diskripkan untuk sengaja memperlihatkan Nizar dan Adun-adun Pakatan Rakyat ini 'gila kuasa' mahu masuk sesegera mungkin ke pejabat MB, katanya."

Permainan politik kotor mereka semakin teserlah hinggakan terbuka pekung di dada sndiri.Dari sumber yang boleh dipercayai,Nizar dan konco-konconya tiba di Pejabat MB seawal 7.30 pagi semalam dan menggantung 2 orang pejawat awam tersebut.Ia dengan jelas menunjukkan kegilaan kuasa mereka yang nampak begitu tidak sabar menggunakan kuasa.

Insaflah wahai Melayu yang menggunakan nama Islam(walaupun menggunakan cara yang bertentangan dengan ajaran Islam),demi mendapat ihsan Rakyat dan sanggup bersekongkol dengan bangsa lain untuk mejatuhkan bangsa sendiri.

Wassalam.

Anonymous May 13, 2009 at 1:15 PM  

Salam DS,

Ingat PR@PAS, kerana rasa-binasa, kerana kuasa-merana,

DS, bersihkan minda, sucikan hati.

Susunlah strategi, aturkan langkah, utamakan yang perlu diutamakan dan bila berjaya jangan mudah lupa kepada ilahi...

Insyallah sokongan akan bersama.

Wassalam,

penyair dari gunung May 13, 2009 at 2:30 PM  

ASWT Dato Seri.

Mungkin kefahaman saya tentang Nelson Mandela dan Gandhi adalah hanya sebagai contoh yang boleh diikuti. Namun saya cukup yakin dan percaya Dr. Zambry adalah Dr. Zambry yang lebih hebat dari mereka berdua. Dato Seri adalah pejuang Melayu dan Islam tulin. Jauh lebih hebat dari Nizar yang hanya mempergunakan dan memperalatan Islam untuk kepentingan diri dan kita harus sama-sama memastikan tidak ada tempat bagi manusia seperti Nizar dibumi Perak ini. Teruskan perjuangan Dato Seri dan kami rakyat Perak yang cintakan negeri kami akan sentiasa bersama Dato Seri susah ataupun senang. Semoga ALLAH akan bersama dengan Dato Seri.

anak perak May 13, 2009 at 3:09 PM  

saya anak jati hulu perak,
cucu lelaki arwah tok ayah haji majid air panas,(tanya dato' tajol rosli berkenaan arwah)...

amat2 menyokong dato' dr...
sekarang dan selamanya..

hidup UMNO!!!

Anonymous May 13, 2009 at 4:31 PM  

Salam

DS,
saya harap DS dapat sedarkan orang melayu Perak bahawa Nizar yang mereka sanjung hanyalah Menteri boneka semata2... kalau land title orang Melayu ditarik semula pun, dia ok'kan saja...Asalkan dia tetapppp pegang kuasa..


Melayu hari ini sedang dirobohkan dengan cara memecahkan undi mereka.

DS Zambry, nasihat saya, yang perlu didekati skrng bukan orang BN tp mereka yng menyokong PR, yang sudah patah hati dgn BN.Pujuk lah mereka semula dgn cara memimpin dengan adil.

Jangan biarkan bangsa kita dipecahbelahkan oleh bangsa lain yg ada agenda tersembunyi. Nauzubillah..


-blue blood-

Anonymous May 13, 2009 at 6:35 PM  

A'kum,

Teruskan perjuangan Dato'. Allah itu Maha Adil.

UMNO Dulu, Kini dan Selamanya....

aoazmi May 13, 2009 at 7:04 PM  

Salam Datuk,

Golongan muda sedang memerhati 'Badut-badut Serkas Pemimpin-pemimpin Politik' sedang mempermainkan mahkamah dalam krisis menghalalkan cara mencapai matlamat!

Nak ketawa pun ada, meluat pun ada.

Anonymous May 13, 2009 at 7:23 PM  

Teruskan perjuangan datuk..Nizar adalah org melayu yg tidak sedar dirinya telah dipergunakan oleh DAP dan Anwar. Tidakkah dia sedar perlantikannya sebagai MB adalah belas ihsan Sultan Perak dulu? Tidakkah dia sedar bahawa Sultan mempunyai kuasa untuk melantik org bukan melayu untuk menjadi MB kalau Sultan kehendaki?..Inilah jenis manusia yg bongkak, angkuh dan riak tapi mengaku seorang islam yg taat pada raja...bersumpah taat setia pada raja tapi ingkar pada perintah raja..masyallah...Saya mengharapkan Sultan akan membubarkan DUN seperti yg dikehendaki Nizar..tapi nanti semasa pemilihan MB, biar Sultan menentukan parti yg byk menang kerusi memilih MB..dan Perak akan mendapat seorang MB yg berketurunan CINA...inilah demokrasi yang sebenar benarnya...Menang Sorak, Kampung tergadai...Tapi kalau dah sampai ke tahap itu, bersedialah Orang melayu untuk menjadi penumpang di tanah air sendiri..Kita dah memilih ke jlan itu..Terima ajerlah nasib anak cucu kita di masa hadapan..inilah wawasan 2020...

Anonymous May 13, 2009 at 9:17 PM  

SALAM, SEMOGA ALLAH MEMBUKA MINDA SAUDARA AGAR MENDALAMI DAN MENANGANI ISU KEMELUT NEGERI PERAK INI DENGAN SEBAIK-BAIKNYA. DENGARLAH DAN BACALAH PANDANGAN ORANG LAIN SAMADA PENYOKONG, PEMBANGKANG ATAU ORANG NEUTRAL. JANGANLAH BERPANDUKAN KEPADA HAWA NAFSU, GILA KUASA DAN TAMAK HALOBA. FIKIRLAH SECARA RASIONAL DEMI KEPENTINGAN RAKYAT.

SESUNGGUHNYA ALLH SENTIASA BERSAMA ORANG-ORANG YANG BENAR. DARI ITU BERMUNAJATLAH DAN SOLAT ISTIQORAH MEMOHON PEDOMAN AGAR DITUNJUKKAN ALLAH JALAN YANG SEBAIKNYA. SAUDARA SEORANG MUSLIM DAN MERUPAKAN LULUSAN UIA TENTUNYA LEBIH ARIF DALAM HAL INI.

SAYA BENAR-BENAR BERHARAP SAUDARA DAPAT MEMBUAT PERTIMBANGAN DAN KEPUTUSAN YANG TERBAIK BERSANDARKAN KEPADA PEDOMAN ALLAH. INSYA ALLAH.

Anonymous May 13, 2009 at 10:59 PM  

Datuk Seri, sila bubarkan DUN. Selepas vote of no confidence dilakukan, dan selepas vote of confidence terhadap Datuk Seri, sila usulkan pembubaran DUN dan kemudian mengadap Tuanku Sultan.

Sekiranya Datuk Seri berbuat demikian, maka, percayalah, BN bakal menang besar di Perak. Rakyat Melayu sudah insaf dan mereka akan menyokong UMNO! Jika UMNO menang 27 kerusi sahaja PRU12, percayalah akan lebih kemenangan kepada UMNO, JIKA DUN dibubarkan oleh Barisan Nasional.

Jika PR berjaya membubarkan DUN, maka, percayalah, UMNO akan kecundang di Perak.

ipoh mali May 14, 2009 at 12:10 AM  

hidup UMNO!!! hidup Dato' Seri Dr. Zambry!!!

Anonymous May 14, 2009 at 12:25 AM  

Dear Dato' Seri,
Trust me that there will be no end if the case is continued to be brought to court for solution. The only way both Barisan National and Pakatan Rakyat can get out from this dead locked situation is to let rakyat Perak become the judge.
Isn't this a fair and simplest solution?

Anonymous May 14, 2009 at 2:31 AM  

Salam solidariti...
Kpd Dato' Zambry....

saya anak kelahiran Muar Johor yg sentiasa dan akan terus setia dgn BN...sy harap Dato tak gentar..andainya Dato tak brdaya ada puluhan ribu rakyat Perak yg akan bersama...teruskan usaha Dato untuk menghalanG SI PENGKIATNAT BANGSA MELAYU, NIZAR JAHANAM ITU.....

ANWAR AL-JUBURI May 14, 2009 at 7:27 AM  

SALAM ZIARAH.....
DATO SERI....SAYA MENYOKONG SEPENUHNYA KEPIMPINAN DATO SERI DALAM MENTADBIR NEGERI PERAK.

KEBIADAPAN PUAK PAKATAN PEMBANGKANG MEMANG SUNGGUH BIADAP. NAMUN KITA SEMUA AKAN BERSAMA-SAMA DATO SERI DALAM MENGHAPUSKAN SEGALA TOMAHAN DAN FITNAH MEREKA TERHADAP KEPIMPINAN DATO SERI.

SALAM PERJUANGAN...

KEGANASAN NIZAR BINTANG TIGA http://gomo-no1.blogspot.com/2009/05/nizar-bintang-tiga-mengganas-dalam-masa.html

Anonymous May 14, 2009 at 8:32 AM  

beri peluang pada rakyat untuk memilih...
saya tidak menyebelahi mana2 pihak tetapi rasa sedih apabila berlanjutan perkara ini...
sesiapa yang di pihak kebenaran pasti diredhai Allah, maka janganlah sesekali takut akan kebenaran.

ck May 14, 2009 at 11:11 AM  

I think a fresh election is the best way to solve the deadlock situation now.

After all, it's the only way to prove that the people indeed support you. Good luck!

Jeffry May 14, 2009 at 1:20 PM  

SALAM HORMAT DS
SEKALI REBAH TAK BERMAKNA KITA BERUBAH. YANG TERAKHIR ITU ADALAH SATU PERMULAAN YANG TERHEBAT. TERUSKAN PERJUANGAN DS

Mandailing Rangkuti May 14, 2009 at 1:37 PM  

Salam DS,

What comes from the lips reaches
the ears, what comes from the
heart reaches the heart.
- Arab Proveb

zari May 14, 2009 at 8:45 PM  

Salam Dato' Seri.tahniah atas kegigihan dato' seri.Tawaran cepu emas kepada pr DUN boleh bubar dengan syarat nizar,idham lim and the gang of dap letak jawatan adun dan ahli parlimen dulu.Heee depa berani ka?Dia orang kata BN takut bubar DUN tetapi dia orang pula takut dengar ayat persidangan dewan negeri.Go pangkor go.

Anonymous May 14, 2009 at 11:03 PM  

Selamat berjuang Dr.Zambry,tabahkan hati anda dan ingat Allah akan sentiasa bersama-sama orang yang benar.Saya sungguh hairan dengan PR ni terutama PAS,baru dapat 6 kerusi dah rasa seolah-olah semua orang Perak menyokong mereka.Nizar ni hanya boneka DAP sahaja,apa yang dia mampu buat untuk orang-orang melayu pun tak tahu.Tak sedar kah lagi wahai orang-orang melayu,hak anda di bumi sendiri semakin terhakis kerana perpecahan sesama kita.Wahai orang-orang melayu sedarlah,anda sudah tidak dihormati di tanah air sendiri,sanggupkah anda melihat anak cucu anda merempat di tanah air sendiri di masa depan...Renung-renungkan...

spyperak May 15, 2009 at 1:53 AM  

SALAM PERJUANGAN

Kepada Dr Zambry,
Perjuangan menentang penderhaka Sultan perlu diteruskan.

Melalui pemerhatian saya klip video yang ditayangkan kebanyakkan blogger, pemimpin pakatan rakyat memang sudah bersedia hendak buat huru-hara. Contoh terbaik, lihat saja pada telatah beberapa adun PR yang cuba menaikkan api kemarahan Adun BN.

Saya secara sendiri tidak faham kenapa YB Nizar bersikap demikian. Seorang yang warak gagal mengawal emosinya ketika berhadapan situsi sebegini.

Akhir kata, Bersatulah Kita Menentang Musuh Bangsa, Berjuang Menegakkan Agama dan Meperkukuhkan Kesultanan Melayu Kita

Anonymous May 15, 2009 at 9:33 AM  

DUN hanya boleh dbubar sekiranya mendapat permintaan dari pihak yg mempunyai mejoriti yg lebih besar dengan perkenan tuanku. Dlm erti kata lain puak pr x de hak utk mintak bubar DUN memandangkan BN mempunyai majoriti lebih dari mereka. (termasuk 3 ADUN bebas yg sokong BN)

Anonymous May 15, 2009 at 4:08 PM  

Sabar itu separuh dari iman...percayalah Dato Seri, kebaikan akan dibalas dengan kebaikan juga. Kejahatan juga akan mendapat pembalasan yang setimpal. Kalau terpaksa mengalah bukan bukan bererti kita kalah, namun semangat juang yang padu akan terus memberi kekuatan untuk terus berdiri dengan yakin dibumi bertuah ini.

Tiada Pemimpin tanpa perjuangan.
Tiada pemimpin tanpa kegagalan.
Hanya yang kuat akan terus berdiri.

Semoga perjalanan Dato sentiasa diberkati.

Tokapi May 15, 2009 at 5:17 PM  

Salam..

Kepada Dr Zambry, dikesempatan ini saya ingin mencadangkan supaya BN sekali lagi mendekati ADUN-ADUN terutama dari PAS dan mengajak mereka untuk membentuk kerajaan besama BN.

Saya difahamkan, Mufti Perak pada malam selepas 8 Mac 2009 telah bertemu dengan Nik Aziz dan Hadi Awang untuk menyampaikan hasrat UMNO yang ingin membentuk kerajaan besama PAS dengan PAS diberikan keistimewaan menjadi MB dan EXCO. Dikhabarkan Nik Aziz dan Hadi Awang bersetuju tetapi meletakkan jawapan akhir kepada Pesuruhjaya PAS Perak, Ahmad Awang -- yang akhirnya menolak cadangan tersebut atas alasan tak mahu bekerjasama dengan orang yang zalim.

Namun setelah setahun, saya yakin dan pasti, ada antara ADUN PAS tersebut yang mula tidak gemar bersama DAP di Perak.. oleh itu, saya menyeru sekali lagi kepada Dr Zambry supaya mengajak ADUN-ADUN Pembangkang dari Perak, terutama dari PAS untuk bersama-sama dan sekaligus menyelesaikan kemelut di Perak ini. Andai kata mereka menolak lagi kali ini, Rakyat Perak harus menolak PAS di Perak di masa hadapan.

Sekadar pandangan peribadi..

Wassalam...

Anonymous May 15, 2009 at 5:46 PM  

Mandela? Ghandi?

Come on lah.. Compare la apple ngan apple dato.

Mandela mengorbankan kebebasannya di dalam penjara. Tapi, pernahkah pulak datuk merasa bau lokap?

Ghandi mati demi kemerdekaan dan keamanan India. Tapi, berapa titis sudah darah datuk menyentuh bumi demi melihat bumi Perak ini tidak kalut dan serabut dengan polemik politik mengarut yang berpanjangan?

Pernahkah Ghandi atau Mandela menyeret speaker yang sah keluar dewan?

Jauh benar Mandela atau Ghandi dengan Datuk!

Berapa lama Perak harus begini? Kalau Datuk menang, Ir Nizar akan merayu. Kemudian jika dia menang, datuk pula akan merayu. Tahun2 akan berlalu tanpa Perak punya kerajaan yang stabil.

Adakan semua PRaya di Perak. Kemudian, hormati saja pilihan rakyat selepas itu. Dulu duk bising Anwar takde moral mahu tukar kerajaan melalui lompat parti, kini BN pun pakai taktik sama.

Ahh...

TanT May 15, 2009 at 5:59 PM  

As a research student, I like your pragmatism and balanced approach to crisis. It is a a mark of character. I think one must be persuaded by a moral compass and a sense of justice and fairplay.

I think over time, truth will come out of this political impasse. True character will prevail, whether it is BN or Pakatan.

Leaders must maintain a sense of fair play, keep up with moral uprightness and uphold the sanctity of law and existing institutions.

I hope the truth will prevail and advocation of selective justice be done away.

Anonymous May 15, 2009 at 9:13 PM  

Teruskan perjuangan dato bersama kami,saya ahli UMNO dari Kelantan mendoakan kesejahteraan Dato.

Pemimpin UMNO begini amat2 diperlukan di kala UMNO digasak dgn pelbagai cabaran dan tohmahan.Saya percaya orang Melayu Perak faham akan situasi ini.

Semoga UMNO Perak melipatgandakan usaha dlm memberi penerangan secukup2nya kpd semua rakyat.

Semoga UMNO dan BN dilindungi dan dipelihara Allah.

Hanya UMNO dan BN yang saya harapkan dalam mencorakkan negara ini.

UMNO,ISLAM,Dulu,Kini,Selamanya.

ms_nurin95 May 15, 2009 at 9:15 PM  

Saya doakan Dato tabah menghadapi semua ini...

Anonymous May 15, 2009 at 10:06 PM  

assalammualaikum
KE Y.A.B Dato Seri Dr Zambry, perjuangan harus di teruskan hingga akhir hayat, pantang pahlawan melayu mengundur diri tanpa berjuang, anda di ibaratkan memperjuangkan hak bangsa negara dan tanah air, dan yang paling penting adalah hak orang melayu, biarkan apa yang orang lain perkatakan, kera mereka tidak tahu memperjuangkan hak bangsa dan negara, ap ayang mera tahu ialah hanya memperjuangkan hak parti yang belum tahu hala tujunya.

Y.A.B, setiap pemimpin mempunyai mush masih masing, tidak kiralah dari mana parti sekalipun, namun begi perjuanglagkanlah hak bangsa, itu yang paling penting tetapi bukanya memperjuangkan hak poket sendiri,

saya sebagai rakyat perak menyokong penuh pemerintahan Dato seri Dr Zambry,

yang benar

Dr Azizul Rahman Ahmad Yusuf

Anonymous May 16, 2009 at 2:43 AM  

Askm Dato'Sri..
Saya adalah anak jati Perak yang berada jauh di negeri orang.Namun kesetiaan saya tetap pada negeri tumpah darah saya.Saya berasa begitu sedih dan kecewa apabila Kerajaan Perak jatuh ke tangan pembangkang pada PRU 12 yang lalu.Bertambah dukacita lagi apabila tindakan MBnya yang menjadi boneka kepada DAP dengan menyerahkan tanah kita kepada kaum yang tidak sepatutnya dapat...Tidakkah beliau melihat bagaimana keadaan kampung-kampung Melayu terlebih dahulu sebelum membuat tindakan tersebut?Saya berharap Dato'Sri dapat membatalkan kembali keputusan yang dibuat oleh boneka tersebut..Saya mengucapkan tahniah kepada Dato'Sri dan berdoa agar Dato'Sri akan kekal memimpin negeri Perak yang tercinta...Selepas ini diharap semua pemimpin UMNO dibawah kepimpinan Dato'Sri dapat turun padang untuk menyelami hati rakyat dengan lebih mendalam lagi.Berikan penerangan yang jelas dan benar.Kepada para pemimpin UMNO di Perak,jadikan diri anda pemimpin yang disanjungi dan disegani kerana sikap dan kerja anda,bukan kerana kekayaan,saiz rumah atau saiz kereta.Ketepikankah segala protokol dan penampilan sewaktu mendekati rakyat.Semoga UMNO akan terus menerajui Perak.

Anonymous May 16, 2009 at 3:44 AM  

hello datuk

terima kasih banyak2 jika datuk sudi membaca ulasan saya ini.maaf ulasan ini mungkin lari dari tajuk yang asal dan sepatutnya perkara yang perlu diulas.

sebenarnya datuk tersilap dalam percaturan politik datuk.datuk sebenarnya membuatkan nizar lebih dikenali semua lapisan masyarakat.
saban hari keluar cerita dalam media cetak dan elektronik.

kebanyakan orang tua di pendalaman yang selama ini hanya mengenali umno dalam fikirannya sekarang telah mengenali siapa nizar itu.kanak2 seawal 5tahun diperak juga sudah mengenali siapa itu nizar.mereka semua ingin mengetahui dengan lebih dekat lagi siapa itu nizar dan kaitannya dengan negeri perak.

jika polimik politik perak masih tidak berubah seperti sekarang tidak mustahil selepas ini nizar kemana2 dijual muka dan nama nya pasti menguntungkan pas untuk perak.

seoalah2 ada fenomena dan aura baru utk nizar itu sendiri mengalahkan juara rancangan akademi fantasia.

Apa apa pun terima kasih datuk. sebab datuk saya semakin hari semakin ingin mengenali datuk seri nizar lebih dari ingin mengenali datuk sendiri.
dan semakin hari semakin saya jauh meninggalkan umno dalam fikiran saya ini walaupun saya adalah anak ketua bahagian umno di perak.

ikhlas dari saya
ajkm

Anonymous May 16, 2009 at 2:45 PM  

Salam Dato Seri Dr Zambry,
Sebagai anak jati perak, saya amat2 tertekan dengan situasi sekarang ini. Jelas dan terang perlakuan pihak PR begitu menjijikkan saya. Rasa sedih kerana pihak UMNO/BN dipandang begitu hina dan teruk oleh rakyat yang terlalu fanatik dgn perjuangan PR. Saya berjanji pada diri saya sendiri untuk terus melakukan perjuangan demi menaikkan kembali UMNO/BN diMalaysia. Walaupun saya tidak mempunyai sebarang jawatan didalam parti tetapi sekurang-kurangnya inilah titik kesedaran yang timbul didalam diri saya dan insyallah rakan2 yang lain untuk terus berjuang. Golongan kami tidak mengharapkan sebarang imbuhan untuk ini tetapi harapan kami agar genarasi kami yg Islam, Melayu, Bumiputera, Cina, India dan sebagainya hidup dengan aman damai tanpa ada mempunyai sebarang pertikaian kelebihan yang dimiliki serta telah dipersetujui bersama melalui perlembagaan. PR kena bertanggungjawab bahawa pertikaian ini wujud disebabkan oleh mereka. Merekalah yang sengaja mengadakan pertikaian ini demi politik hodoh dan jahat mereka. Bukanlah membenci kaum yang lain namum hak yang dimiliki telah cuba diusik dan dimusnah oleh pihak politik pembangkang demi mencapai impian yang tidak kesampaian.. Insyallah akan terus berjuang demi Islam, Bangsa dan Negara yang sejahtera..
Sekian Terima Kasih..
Yang sentiasa akan dihadapan Dato Seri...
Anak Jati Bidor, Perak..

Anonymous May 16, 2009 at 6:33 PM  

Dato', selamat berjuang. Kami menyokongmu !

-Rakyat Gerik

PENA MINANG May 16, 2009 at 6:38 PM  

CERCAAN, MAKI HAMUN, MEMFITNAH & MENGKAFIRKAN PEMERINTAH ISLAM

Antara tanda-tanda orang bid'ah ialah suka mencerca pemerintah. Haram hukumnya perbuatan seorang muslim memaki-hamun, mencerca, memfitnah, menggunakan kalimah yang kesat, keji, mencarut dan kalimah yang lain terutama pemimpin sebuah negara yang beragama Islam.

Allah mengajar dan meminta kepada para nabiNya dan para hambaNya yang soleh agar sentiasa menggunakan kalimah yang baik dan lemah lembut walaupun manusia yang sekeji Firaun yang terkenal sebagai Taghut, zalim dan kafir. Firman Allah :

"Pergilah kamu berdua menemui Firaun kerana ia adalah seorang Taghut. BERBAHASALAH KAMU BERDUA KEPADANYA DENGAN BAHASA YANG LEMAH-LEMBUT mudah-mudahan dia boleh ingat dan takut."
(SURAH TAHA, 20:44)

Kalau kepada Firaun disurah berbahasa dengan cara yang lemah-lembut, pastinya kepada seorang pemimpin Islam dituntut agar menggunakan kalimah yang sopan dan baik. Oleh yang demikian, DIHARAMKAN bagi mereka yang beriman MEMAKI HAMUN, MENCERCA, MENCARI-CARI KESALAHAN DAN MEMFITNAH PEMIMPIN ISLAM.

Menurut penafsiran dari Imam Al-Qurtubi Rahimahumullah tentang ayat diatas (TAHA, 44)

"Dengan yang demikian ia menunjukkan perlunya menggunakan kata-kata yang lemah lembut kepada sesiapa yang berkuasa," *

*Rujuk Al-Jami'k Lia' Hukm Al-Quran - Al-Qurtubi. Jilid 11, Halaman 199.

Allah memerintahkan agar orang Islam menggunakan kalimah yang baik kepada orang lain atau diam :

"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia berkata yang baik atau diam." *

*Rujuk : H/R Bukhari (10/445) Al-Fath. Muslim (1/68)

Nas ini merupakan ayat pendidikan bagi setiap orang yang beriman. Menyeru agar mereka yang beriman sentiasa berbudi-bahasa, bersopan-santun dan sentiasa menggunakan perkataan yang terbaik kepada semua manusia, siapa dan apapun kedudukan atau pangkat orang tersebut. Firman Allah :

"Ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia"
(Al-Baqarah, 2:38)

Menurut tafsiran Ibn Kathir, yang dimaksudkan:

"Ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia" ialah : "Berkatalah kepada manusia dengan kata-kata yang sopan dan lemah-lembut (bukan menghina). Dan termasuklah dalam hal ini menyuruh melakukan kebaikan dan menegah dari kemungkaran."*

*Rujuk: Tafsir Ibn Kathir Jld 1. Halaman 169.

Nabi Muhammad S.A.W apabila ditanya mengenai siapakah orang Islam yang mulia akhlaknya dan sikapnya? Baginda bersabda:

"(Islam yang baik ialah) barangsiapa yang menjadikan orang lain selamat dari lidah dan tangannya"*

*Rujuk: H/R Bukhari. (1/54) Al-Fath dan Muslim (1/65).


Saudaraku, disini inginku berpesan supaya janganlah kita mencampuri urusan yang mana kita bukan ahlinya. Tugas dan tanggungjawab kita sebagai seorang muslim adalah mentaati pemerintah bagi mencari keredhaan dari Allah S.W.T semata-mata.

Saudaraku yang ku kasihi,

Bergurulah dengan Ulama-ulama yang jujur dalam menyampaikan ilmunya. Bergurulah dengan Ulama yang hanya berlandaskan Al-Quran dan Hadis yang sahih.

Semoga Allah memberkati kita dalam mencari jawapan yang sebenar.

PENA MINANG May 16, 2009 at 6:39 PM  

HUKUM MENJATUHKAN PEMERINTAH ISLAM

Assalamualaikum. Lama penulis menyepi dari membicarakan mengenai Anwar Ibrahim, tetapi penulis kini kembali dengan membawa hujah yang mengatakan bahawa ANWAR IBRAHIM merupakan seorang mubtadi (Pembuat Bid'ah) apabila ia melakukan perbuatan yang dihukum bid'ah mukaffirah (Bid'ah membawa kepada kekufuran) atau bid'ah mufasikkah (bid'ah yang membawa kefasikan), yang mana kedua-duanya diistilahkan sebagai pengikut hawa nafsu.

Pembuat bid'ah adalah golongan pengacau, penyangak, suka mempecah belahkan jamaah, dan perosak yang suka melakukan tindakan yang merugikan pemerintah Islam.

Disini ku senaraikan ciri atau tanda - tanda yang terdapat pada seorang ahli Bid'ah, antaranya ialah :

1.Menentang Penguasa Islam
2.Menghancurkan kesatuan Islam
3.Menghancurkan negara (Kerajaan) Islam

Dalam konteks Anwar Ibrahim, adakah dia seorang ahlil sunnah? Tidak sama sekali bahkan boleh ku katakan dia sama dengan kelompok khawarij.

Sebagai seorang muslim, kita seharusnya berlapang dada dan kembali kepada Al-Quran dan Hadis Rasulullah S.A.W apabila timbul perselisihan faham.

Impian Anwar Ibrahim untuk menjatuhkan kerajaan yang di pimpin oleh seorang pemerintah beragama Islam merupakan satu perbuatan yang bertentangan dari konteks Islam sebenar. Rasulullah S.A.W telah mengharamkan sekalian ummahnya menentang pemerintahan yang pemimpinnya beragama Islam. Malah syara memerintahkan agar orang-orang yang beriman bersabar terhadap pemerintah yang tidak disukainya walaupun sekiranya ia melakukan kezaliman selagi pemimpin tersebut beragama Islam, mengucap, dan mendirikan solat.

Rasulullah juga telah memperingatkan tentang perkara tersebut dalam sepotong hadis yang bermaksud :

"Barangsiapa yang melihat pada amirnya (pemimpinnya) sesuatu yang dibencinya hendaklah dia tetap bersabar atasnya. Sesungguhnya tidaklah seorang itu keluar dari (mentaati) pemerintah walau sejengkal kemudian ia mati dalam keadaan tersebut, maka matinya itu dalam keadaan jahiliah" *

*Lihat Sunan Abi'Asim. NO 1101. Hadis Sahih.

Islam juga melarang Umat Islam memberontak menumbangkan kerajaan yang diperintah oleh pemimpin Islam selagi mana ianya bersolat.

"Dari Wail radiallahu 'anha berkata : Kami bertanya: Wahai Wahai Rasulullah! Bagaimana pendapatmu jika kami mempunyai pemimpin yang menahan hak kami dan meminta hak kami? Baginda menjawab : (Sewajarnya kamu) sentiasa mendengar dan mentaati mereka kerana hanyalah atas mereka kerjakan dan atas kamu kerjakan" *

*H/R Muslim 1846.

Syara' tidak pernah menghalahkan umat Islam menubuhkan dua parti ataupun dua pemimpin dalam sebuah negara Islam. Larangan ini terdapat dalam beberapa hadis sahih antaranya ialah :

"Apabila dilantik dua orang khalifah* (pemimpin dalam sebuah negara Islam) maka bunuhlah yang terakhir antara kedua (perlantikan kedua"**

*Khalifah yang dimaksudkan dalam hadis-hadis ini ialah pemimpin atau ketua negara/kerajaan

**H/R Bukhari 5/401. Muslim 3/1471. Ibn Majah 2/958. Dan Ahmad 2/297.

Adakah cara pemimpin pakatan pembangkang adalah satu perbuatan yang dihalalkan oleh Islam? Fikirkanlah.

Sepotong hadis Rasulullah S.A.W yang melarang seseorag muslim menjatuhkan pemerintahnya.

"Akan datang selepas peninggalanku nanti, para pemimpin yang tidak mengikut pentunjukku, tidak mengikut sunnahku dan panduan sunnahku. Akan muncul pula di kalangan kamu orang-orang yang hatinya adalah hati syaitan (manusia berhati syaitan). Aku (Huzaifah) bertanya : Apakah yang harus aku lakukan jika aku menemuinya? Baginda bersabda: Hendaklah kamu mendengar dan taat kepada pemimpin walaupun dia memukul punggungmu dan merampas harta benda mu"*

*Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.


Jadi pembaca sekalian yang penulis cintai sekalian, berwaspadalah kita. Jangan mengikut perasaan apabila berhujah dan menabur fitnah. Balasan yang bakal diterima amatlah pedih.

Cikgu May 16, 2009 at 7:20 PM  

Bad teachers complain,
Good teachers explain,
Better teachers demonstrate,
Best teachers motivate,
Great teachers inspire.

"Teachers are some of the most unsung heroes in our nation" - Dato'Sri Najib Razak.

Happy Teacher's Day!

dewamuzik May 16, 2009 at 8:11 PM  

Sy menyokong penuh tindakan Dato... Terskan berjuang demi negeri tercinta.... Dato Zambry HERO Melayu!!!

IPOHMALAY May 16, 2009 at 10:02 PM  

saya amat tertarik dengan kesabaran DS dalam menangani peristiwa dalam dewan tempoh hari.. ini kerana kami jenis yang berjuang dalam blog ni pun.. belum tentu mempunya sabar seperti itu... melihat perlakuan mereka.. terasa bagai hendak ditampar tumbuk muka beruk-beruk DAP tu sekor-sekor..

IPOHMALAY

Anonymous May 19, 2009 at 2:24 PM  

Salam Perjuangan Kepada Dr, saya sebagai seorang penyokong Pas pada pilihanraya yang lalu sudah jelek dengan parti yang ditunjanggi oleh PKR ini. Saya begitu optimis bahawa segalanya akan bertukar dengan lebih drastik apabila kes liwat di denganr dimahkamah pada bulan Julai nanti.Kini kita pakat sedaq bahawa ada tangan yang halus manusia yang merencanakan segala galanya bagi mengucar kacirkan segala apa yang telah diusahakan selama ini. Ia sekaligus hampir memusnahkan sama sekali.Hari demi hari penyokong pembangkang akan sedar bahawa mereka tersalah memberi kepada yang layak. Percayalah saat kita mengetahui kebenaran akan terpancar jua dihadapan mata kita semua. Kepada penyokong pembangkang kembalilah kepada yang asal di mana perjuangan agama, bangsa dan negara telah diterapkan kepada kita. Jika persoalan persoalan bangsa yang dikuatiri maka pernahkan kita semua terfikir bahawa adakah nabi mengajar kita agar tidak menyayangi bangsa kita sendiri. sedangkan muhajirin dan ansar juga disebut dengan dua perkataan yang berbeza. maka renungkanlah.

Yang benar,
Helmi,Kampung Chepoh, Alor Star, Kedah.

Saya Rakyat Malaysia May 19, 2009 at 10:17 PM  

Salam Dato' Seri, Buktikanlah kepada rakyat Perak, BN cintakan keamanan, dengan izin Allah BN akan memajukan dan memakmurkan Perak.

Buktikanlah BN tidak seperti Pakatan Rakyat yang kononnya menegakkan keadilan tetapi pembahagian kroni tanah dan balak sebenarnya yang diamalkan..

Buktikan!

Allah tidak akan menguji hamba-Nya bila Dia tahu hamba-Nya tidak boleh melalui ujian-Nya itu. Sesungguh-Nya Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang...

Mungkin dengan latar belakang DS, DS perlu mengaplikasikan bidang yang DS belajar satu tika dahulu. Rakyat Perak yang berbilang kaum perlukan penyatuan..

Orang Cina masih mahu membeli nasi lemak di Greentown dan orang Melayu masih mahu membeli anggur di pasar...

Anonymous May 21, 2009 at 5:04 PM  

Kami berdiri teguh di belakang Datuk..Takbir !!!!

Kalau Datuk tewas dlm mahkamah,kita buat undi tidak percaya pd saudara Nizar.

Kita patahkan agenda beliau dlm merugikan Melayu dan Islam.

red May 21, 2009 at 7:13 PM  

teruskan perjuangan anda dr....

MyName May 30, 2009 at 11:01 PM  

Salam perjuangan yb.ds.

teruskan perjuangan demi bangsa agama & negara.

hamba tuhan yg faqir June 2, 2009 at 10:51 AM  

salam sejahtera kepada sesiapa yg mengikut petunjuk.barangsiapa yg disesatkan Allah, tiada sesiapa pun mampu memberi hidayah kepadanya.barangsiapa yg diberi hidayah oleh Allah, tiada sesiapa pun yg mampu menyesatkannya.

saya ingin bertanya satu persoalan kepada mereka yg mendakwa mengakui Muhammad sebagi Rasul dan berpegang dgn kitab Allah dgn sepenuhnya, dan mengakui mahu mengikut setiap gerak geri sahabat (ridhwanullahu anhum),mempercayai tentang adanya pembalasan di mahsyar.

1.Apakah nilaian Islam dalam kehidupan anda?
2.Apakah maksud keadilan disisi kalian?
3.di mana salahnya PAS dalam memperjuangkan Islam?
4.di mana betulnya UMNO dalam mendaulatkan Islam dan keadilan?
5.datangkan hujah dari Quran, sunnah dan aqal yg parallel dan kontekstual utk menunjukkan kebenaran perjuangan nasionalis UMNO dan BN.jika anda merasa berada di pihak yg benar,anda pasti yakin dgn kekuatan hujah anda.dan saya akan bawakan hujah di pihak saya demi melihat siapa yg lebih utama dalam menjunjung kebenaran. Sekiranya kalian golongan yg ikhlas berjuang (kalian pastinya tidak menunggu walau sesen pun habuan dunia).perjuangan menegakkan keadilan dan Islam tidak memerlukan keberadaan material spt yg disogok UMNO utk kami terus kuat. kami kadangkala berasa hairan dgn manusia yg mampu melihat dan mendengar kebenaran yg amat jelas, tetapi masih tidak sanggup mengakui kebenaran tersebut. kami, pejuang gerakan Islam (PAS), tidak mengharap barang satu sen pun atau populariti yg sedikit itu.

wahai manusia, apakah kamu lebih redha dgn dunia ini berbanding habuan akhirat yg melimpah ruah?apakah yg kamu cari dgn pangkat yg sementara ini?apakah kamu merasakan yg kamu sedang berlaku adil dan tuhan meredhai setiap gerakgerimu?

semoga Allah mengampuni dosa2 kita dan membuka pintu hidayah utk kita.amin

Post a Comment

Biodata/Profile









DATO' SERI DR ZAMBRY B ABD. KADIR
MENTERI BESAR PERAK KE-11


Universiti :

Ph.D (Pemikiran Politik)
Uni. Temple, Amerika Syarikat (1995)
Cemerlang(Distinction)
Pengkhususan::Politik Kontemporari

M.A

Uni. Temple, Amerika Syarikat (1992)
Pengkhususan : Falsafah Politik & Perbandingan Agama

M.A

Uni. Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) (1991)
Pengkhususan : Pemikiran Islam

B.Econs (Kepujian)

Uni. Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) (1987)
Pengkhususan: Ekonomi, Ekonomi Pembangunan, Ekonomi Antarabangsa

Kepakaran :



Akademik:

Ekonomi Politik | Pemikiran Politik | Politik Kontemporari Asia Tenggara | Pemikiran Politik Malaysia | Politik Islam

Pentadbiran

Mengurus Universiti | Pusat Pemikir | Pakar Runding
Politik

Organisasi Politik | Penyelidikan Politik
Lagi Profil

Sedang Layari/Currently Online

Kunjungan/Visitor

Sejak 1 Mei 2009

Google Ranking


Powered by  MyPagerank.Net

Statistik/Stats